søndag 2. august 2015

Isla de Ometepe

Etter at kvoten var fylt opp av Granada, satte vi nesen sørover til Isla de Ometepe (søndag 19.juli) som er en øy bestående av to vulkaner. Vi fikk bestilt en shuttel fra hostellet og ned til San Jorge hvor båten gikk fra. Etter rundt 1 times båtur (i slow motion og med litt sjø) ankom vi Isla de Ometepe. Denne øya skal visst nok være den nest største ferskvann-øya i verden. Innsjøen Largo de Nicaragua er stor, og det er fort gjort å bli lurt til å tro at du faktisk befinner deg ved havet.

Som vanlig hadde det ikke blitt gjort veldig god research før vi dro (vi jobber med å bli bedre på dette!) og vi visste ikke helt hva vi skulle gjøre når vi kom frem, så det endte med at vi bare fulgte etter noen andre som også var på båten, de skulle visstnok bo i samme by som båten kom i land (San Jose del Sur). Greit nok tenkte vi, for vi måtte jo få ordnet med de fordømte veggdyrene! Det viste seg å være fullt der de andre skulle overnatte, men han som jobbet der var hyggelig nok til å vise oss et annet hostel hvor han visste at det var ledig. Dette var mer som et hotel mente han og det ble drevet av en amerikansk dame (Hotel American). Det var stooooore rom og VARM dusj, vi var solgt! Det var egentlig ikke noe backpakersted, og vi følte lenge vi var de eneste gjestene. Men det gjorde ingenting, for nærmeste nabo var et vaskeri og det var en stor bakgård hvor vi kunne lufte sekkene. Den første kvelden var vi ute og spiste mexikansk, noe de er veldig gode på her. Fajitasen vi fikk smakte himmelsk!

San Jose del Sur
Andre hadde gjort research på hvordan vi skulle vi kvitt veggdyrene, for her tok vi ingen sjanser, og det som måtte til var å vaske ALLE klær og legge sekkene i svarte plastposer i solen slik at varmen dreper dyrene. Første del var enkel, vi bodde jo like ved et vaskeri. Del nr to var litt verre, for det er ikke store butikkene å skryte av her. Men Andre klarte på utrolig vis å få tak i svarte søppelsekker på en av sjappene ved å bruke de få ordene på spansk han kan (grande, grande!) og tegnspråk. Det eneste vi manglet nå var solen. Vi ventet til neste dag og ventet på solen. Litt flaks skal en ha, for den tittet frem etter hver, selv om det en stund så litt mørkt ut. Oppdraget var komplett!

«Bli-kvitt-veggdyr-prosjektet» amputerte oppholdet vårt litt på Ometepe, og istedenfor to dager der til aktiviteter, stod vi bare igjen med en. Vi snakket litt med en tur guide og fant til slutt ut at det var to ting vi hadde lyst til å gjøre; hikingtur opp den ene vulkanen og en rundtur på den sørlige øya hvor det var en liten hikingtur inn til en foss. Problemet var bare at disse turene ville ta to dager og vi hadde som sagt bare en! Vi spurte derfor guiden om råd, og endte opp med alternativ nr 2, hikingtur inn til fossen.

Vi startet kl 8 21. juli, og ble hentet på hostellet og kjørt til inngangen til parken hvor fossen befant seg (i nærheten av San Ramon). Sjåføren kjørte en del lengre inn enn hva vi syns var nødvendig, for det var en nokså humpete vei, og det ville antageligvis vært enklere å gå. Sjåføren hadde også lyst på en tur, så både han og guiden ble med inn til fossen. Når vi startet å gå fikk vi øye på brøleaper. Litt gøy å se etter bare å ha hørt dem tidligere (se innlegg fra Tikal). Guiden hadde mye kunnskap om både faunaen i området og dyrelivet og gav oss mye info i løpet av den timen det tok å gå inn til fossen. Vel fremme måtte vi begge ta oss en dukkert i fossen! Til tross for at temperaturen i vannet var under Andre sin bade-grense. Etter litt begynte det å regne, og vi startet turen tilbake.

Brøler aper
Turen opp til fossen
Nydelig og frodig natur

Fremme ved fossen!

Så var det tid for lunsj! Vi stoppet et sted langs stranden «Playa Santo Domingo» og inntok en helt ok lunsj. Etter en liten spasertur på stranden satt vi oss i bilen. Vi trodde egentlig at vi var ferdig nå, men det viste seg at det var ett stopp igjen, Ojo de Agua. Dette er bassenger som får vannet sitt fra naturlige kilder, nærmere bestemt fra en underjordisk elv som kommer fra vulkanen Maderas. Det så veldig idyllisk ut, og vi hoppet uti for en forfriskende dukkert!

Andre fant en papegøye
Stranden nedenfor restauranten, med Vulkan Maderas i bakgrunnen

Ojo de Agua
Vår guide (t.h) og vår sjåfør (t.v)

Det var deilig med et bad!

På veien hjem fikk vi fin utsikt til begge vulkanene, de er virkelig flotte å se på!

Vulkan Maderas
Vulkan Concepcion
Senere samme dag gikk vi en tur rundt i "byen" vi overnattet i og fikk med oss denne solnedgangen!